‘El Grafeno’ maakt zich op om de wereld te veroveren.
De grootste pijnpunten die tot op de dag van vandaag de doorbraak van de elektrische wagen weerhouden zijn voornamelijk de autonomie van de batterij en daarmee het bereik of actieradius, daarnaast de lange laadtijden en de duurzaamheid.
Grabat, een Spaans bedrijf, verlegt nu door middel van een nieuwe (grafeen) batterij technologie de grenzen van deze obstakels en sleutelt de elektrische wagen in een stevige, bijna ontembare concurrent voor de verbrandingsmotor.
Grafeen is het meeste conductieve materiaal op de planeet.
Grabat Energy is een dochteronderneming van het Spaanse Graphenano, het bedrijf dat ook meewerkte aan de Spano, de Spaanse superbolide. Graphenstone, de fabrikant die kalkgebaseerde verf met grafeen op de markt bracht, en recent een Gold Cradle to Cradle certificaat in ontvangst mocht nemen, behoort tot dezelfde groep als de groep van Grabat.
Grabat presenteerde begin februari hun revolutionaire gamma aan grafeen polymeer batterijen tijdens een persvoorstelling in Madrid.
Naast thuisbatterijen zijn er accu’s voor mobiel, vliegtuigen en voor fietsen, motoren, auto’s en drones, tot zelfs pacemakers.
De Spaanse fabrikant krijgt een auto-batterij klaar die een bereik van 800 kilometer biedt en slechts een gewicht van 100 kilogram omvat terwijl het amper een derde van de tijd nodig heeft om een hedendaagse lithium-ion equivalent op te laden in een conventioneel stopcontact.
Met een aangepaste stekker is het zelfs mogelijk om de batterij terug klaar, of positief, te stomen in 5 minuten.
De batterij wordt ook verondersteld tot meer dan 70% goedkoper te zijn dan conventionele lithium-batterijen.
Ter voorbeeld, bij een Tesla Model S zou de actieradius verhogen van 334 km tot iets meer als duizend km.
Dat is wellicht ruim voldoende om ook de aandacht van Tesla Motors CEO Elon Musk op te wekken, die trouwens al eerder aangaf een fan van grafeen te zijn. (Musk deelt de interesse om de silicium anode, een onderdeel van de batterij, te laten inpakken met atomair grafeen om aan densiteit te winnen.)
Echter, deze grafeen polymeren batterijen, een creatie die tot stand kwam in samenwerking met de Universiteit van Cordoba, nemen een loopje met de prestaties van de huidige beschikbare lithium ion batterijen en kunnen heel wat obstakels overwinnen om de elektrische wagen robuust op de kaart te zetten.
Uit een onafhankelijke analyse door TÜV en Dekra blijkt dat de accu’s veilig en niet gevoelig zijn voor explosies, in tegenstelling tot lithium batterijen.
Grabat heeft in overleg en samenwerking met Chint, een grote Chinese partner, de afspraak om in Yecla een twintigtal productielijnen op te starten om zo 80 miljoen cellen te produceren om hun batterijen te kunnen samenstellen. Dat kon men lezen in de Spaanse krant El Mundo.
In de eerste fase zal Grabat beschikken over 200 werknemers en over een investering beschikken van 30 miljoen euro, gelijk verdeeld tussen Chint en Graphenano. In een tweede, nog ambitieuzer deel van het plan, zal het Chinese Chint 350 miljoen euro overmaken aan Graphenano om een tweede fabriek in het Spaanse Yecla (Murcia) op te starten.
Beide partijen willen een stevige alliantie opbouwen, dat bleek uit mailcorrespondentie met Mario Celdran van Graphenano, wellicht om daarna samen ook de Chinese markt te veroveren met hun hoogtechnologische producten.
Op termijn verwacht men zich aan een jaarlijks omzet van 3 miljard euro en werkgelegenheid voor 5000 medewerkers.
Zowel Chint als Graphenano hopen halverwege 2016 over operationele prototypes te beschikken en commerciële batterijen aan te bieden tegen het einde van dit kalenderjaar. Het gerucht gaat dat zelfs al prototypes verstuurd zijn naar verscheidene bekende Duitse autofabrikanten.
Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van energieopslagsystemen.
Bron: El mundo, mail