In de Verenigde Staten, meer bepaald in Phoenix in Arizona, bevindt zich de hoofdzetel van een vrij jong maar veelbelovend bedrijf die de grootse plannen heeft om de autowereld via 3D printtechnologie compleet te innoveren, inclusief grafeentechnologie in een later stadium.
Het bedrijf, Local Motors genaamd, heeft extreem vernieuwende plannen die zich moeten ontplooien op zowel korte als lange termijn. LM wil namelijk van start gaan om voertuigen te printen voor de consument – waar men model en opties kan kiezen uit een groeiende digitale bibliotheek – binnen een tijdspanne van 12 uren, naar het concept van de Strati.
De Strati (zie afbeelding) is de allereerste elektrische 3D geprinte wagen waarvan het ontwerp, zelfs de creatie en assemblage live te bezichtigen waren op een internationale technologiebeurs vorig jaar in september. De wagen is een concept van Local Motors in collaboratie met Cincinnati Incorporated en het Nationale Laboratorium van Oak Ridge, verwekt mits behulp van open source ontwerpen.
Op het concept van de Strati wil het bedrijf verder bouwen, en niet de Strati zelf maar soortgelijke bolides op de markt brengen.
Een doorsnee voertuig bestaat uit zowat een twintigduizend onderdelen terwijl de voertuigen die Local Motors wil commercialiseren gereduceerd worden tot een bestaan uit een veertigtal onderdelen, elk afzonderlijk te printen en assembleren, maar ruilbaar naar eigen persoonlijke voorkeur.
Het complete innovatiepakket bestaat voor LM echter uit veel meer als enkel het instaan voor het printen van voertuigen en de onderdelen. Het bedrijf poogt een gehele gemeenschap op te richten, of beter gezegd uit te breiden want het digitaal platform is reeds beschikbaar.
Bestaande uit individuen en designers die graag willen deelnemen aan het ontwerpproces van het bedrijf en op die manier men ook de kans wil geven om op termijn hun brood te verdienen via deze nieuwe en lucratieve manier van auto’s bouwen, door het opstrijken van vergoedingen via de auteursrechten op de verkoop van de ontworpen modellen en onderdelen.
Toekomstgericht plant men een soort kredietsysteem toe te passen bij de aanschaf van dergelijke wagens, waar de consument ‘coins’ kan verdienen door de bestaande onderdelen en materialen van zijn bolide in te leveren en die te laten recycleren – op heden met een efficiëntie van 80% -, die men dan op hun beurt kan omruilen bij de aanschaf van nieuwe onderdelen.
Daarenboven zou men ook de mogelijkheid schenken om de volledige wagen te versmelten zodat men simpelweg opnieuw kan starten met het design van de wagen.
Het Amerikaanse bedrijf kondigde in januari begin dit jaar de plannen aan om twee nieuwe microbedrijven in de Staten te openen en wil in de komende vijf jaar tot 50 of zelfs 100 van deze microbedrijven neerplanten die gespreid zullen worden over de hele wereld.
Hun doel bestaat er dan ook uit een internationaal netwerk van deze microbedrijven op te zetten om baanbrekende producten in de wereld van de auto-industrie te lanceren, en te voldoen aan de lokale noden.
Het innoverende bedrijf raamt de eerste modellen beschikbaar te kunnen stellen in het verloop van de eerstvolgende maanden, onder meer door maximum voordeel te halen uit hun recent aangeschafte machines die tot 40 pond materiaal, een slordige 18 kilogram, per uur kunnen neerdrukken, waardoor ze enorm efficiënt aan de slag kunnen.
In een interview met 3Dprint.com vertelde Justin Fishkin, een afgevaardigde van LM, dat er aanzienlijke vooruitgang werd geboekt met de productietechnologie sinds de voorstelling van de Strati in september 2014.
Evenzeer wist de man te vertellen dat hij net terug was van Korea waar hij een ontmoeting had met, volgens henzelf, de grootste grafeen producent in de wereld. En dat hun bedrijf onderzoek gaat starten naar de mogelijkheden om grafeen in het gebruikte thermoplastic te verwerken.
“Stel je voor dat je in onze winkels loopt, …” zei hij, “op naar een scherm waar je kan kiezen uit één van onze 9 chassis, en uit één van de mogelijke aandrijvingen, zoals elektrisch, aardgas, diesel, etc, de banden en de wielen kan kiezen, het kleur nog en op ‘Start’ kan drukken.”
Dat is exact de richting waar ze heen willen bij de aankoop van een volgende wagen volgens Fishkin.
Deze nieuwe meesterlijke manier van auto’s bouwen maakt ook dat het bedrijf niet genoodzaakt is om een zeker aantal exemplaren van een bepaald model te verkopen vooraleer het winst kan opleveren. Het verplicht zich er enkel toe te printen op aanvraag waardoor geen overaanbod kan ontwikkeld worden, men op kosten en energie kan besparen en efficiënter aan de slag kan dan de gekende methoden.
Bron: 3Dprint.com
Foto: Local Motors