Nokia patenteert sensor vervaardigd uit grafeen, Samsung krijgt belofte niet waargemaakt en Apple is (voorlopig) spoorloos in onderzoek naar grafeen.
Twintig jaar geleden bij de opkomst van de eerste commerciële mobiele telefoons waren die toestellen niet bepaald het toonbeeld van esthetica.
Groot, lomp en zelfs gevaarlijk, zo kennen de meeste onder ons de eerste generatie toestellen.
Je had immers veel kans om in een drukke omgeving iemand te verwonden met die uittorende antenne, toen nog een lang smal ding die men kon uitdrukken in decimeter.
Een paar decennia later beschikt men over ‘smartphones’, ’tablets’ en andere mobiele snufjes waar men moet ‘sliden’ om te ‘unlocken’ en surfen om te chatten.
Maar hoe moet het nu verder?
Het is overduidelijk dat het gebruik van grafeen een invloed zal hebben op de mobiele industrie.
Grafeen – een 2D materiaal ontdekt in 2004 door Nobelprijs winnaars Andre Geim en Konstantin Novoselov – bezit heel wat bijzondere eigenschappen.
Het is onder meer flexibel, transparant, onzichtbaar voor water, het sterkste materiaal ter wereld en … elektronen koersen door het materiaal alsof ze geen massa ervaren, waardoor deze met elkaar kunnen communiceren aan een snelheid die die van het licht evenaart.
Het laag-dimensionaal materiaal kan meerdere elementen uit de huidige toestellen perfectioneren o.a . het scherm, de batterij, het omhulsel, … . Dus toestellen worden in de toekomst nog sneller, lichter, esthetischer, zuiniger en bovendien gaat men zijn favoriete toestel kunnen oprollen.
Grafeen is ook piëzo-elektrisch, wat evenveel betekent dat men het buigeffect kan gebruiken om een elektrische spanning te produceren en zo het toestel van stroom te voorzien. De batterij kan dus nooit meer leeg raken. Op zich een excuus minder dat we kunnen gebruiken als we niet gestoord willen worden.
Dit klinkt allemaal heel Sci-Fi, maar dat is het niet. Rond het materiaal grafeen is zich een heuse industrie aan het ontwikkelen, het nog steeds prille onderzoek naar de eigenschappen van dit materiaal begint zich langzaam te begeven van het labo naar de productie. Alle giganten zoals IBM, Intel, Samsung, etc. beschikken over hun eigen onderzoeksteam en werken samen met universiteiten in de hoop deze technologie als snelste te kunnen verwezenlijken.
Over Samsung gesproken, BBC rapporteerde een tijdje geleden dat Samsung zwaar investeerde in de nieuwe technologie. Externe bronnen beweren zelfs dat de Koreaanse fabrikant van elektronica al een flexibele smartphone wou leveren in het eerste deel van 2012. Een belofte die het helaas niet waar kon maken. Wel lieten ze prachtig werk opmeten bij de bekendmaking van Barristor, een transistor uit grafeen.
Nokia, ’s werelds grootste producent van mobiele telefoons in volume is ook bij de pinken. De Finse fabrikant onderzoekt het materiaal voor het potentieel gebruik in mobiele telefoons, touch screens, en gedrukte elektronica. Nokia verkreeg zeer recent een patent toegewezen op een grafeen-sensor en pronkte al eerder met een waterafstotend scherm vervaardigd uit het materiaal.
“Het gebruik van grafeen als een goedkope vervanging voor de huidige touch screen technologie is net om de hoek”, zei Jani Kivioja, een onderzoeksleider bij Nokia wiens team zich focust op het meest besproken materiaal van de prille 21ste eeuw.
“Op langere termijn is het mogelijk dat grafeen silicium kan vervangen,” voegde Kivioja aan toe.
Grafeens flexibiliteit en kracht – het is 300 keer sterker dan staal – kan leiden tot de Nokia Morph, de eerste opvouwbare telefoon” – Nokia Blog –
Nokia verloor de laatste jaren aan populariteit, de samenwerking met het team uit de universiteit van Manchester die de twee Nobelprijswinnaars herbergt zou hun terug op de rails kunnen brengen, met de sublieme Morph als doel en het dunne hexagonale materiaal als oplossing.
En Apple? Apple lijkt zich niet te mengen. Dit kan echter pure schijn zijn maar nergens verscheen een letter over de betrokkenheid van de firma in het onderzoek naar grafeen. De grootste fout die Apple zou kunnen maken.
Want wie als eerste deze technologie onder de knie krijgt wordt marktleider.
Just do it!
Just bend it!