Hyundai en Kia hebben een patentaanvraag ingediend met grafeen als onderdeel van brandstofcellen. De uitvinding is bestemd voor gebruik in elektrische voertuigen.

Amerikaans octrooiaanvraag met nr. 20130065154 beschrijft het ontwerp van een geavanceerde elektrische brandstofcel dat grafeen gebruikt bij het versterken van het elektrolyt membraan bestanddeel van de cel.

Een electrolyt membraan brandstofcel heeft de hoogste vermogensdichtheid onder de verschillende types van brandstofcellen.
Bovendien hebben dergelijke cellen snelle opstarttijden en snelle reactietijden.

Het elektrolyt membraan scheidt de elektroden van de rest van de batterij. In moderne cellen zijn dergelijke membranen zeer duur vanwege de fluorine bestanddelen.

Lopend onderzoek heeft koolwaterstof membranen aangetoond als een economisch alternatief, maar voorlopig ondervinden deze nog te veel schade bij regulier gebruik.

Als de batterij in werking is wordt het membraan herhaaldelijk vergroot en samengetrokken.

Dergelijke uitzetting en inkrimping veroorzaakt gewoonlijk schade in het membraan, wat de korte levensduur verklaard.

De uitvinding van Hyundai en Kia lost het probleem met schade op door het membraan te ‘soppen’ in grafeen nanodeeltjes.

Het grafeen biedt uitstekende mechanische sterkte, met behoud van de flexibiliteit en elektrische geleidbaarheid vereist in het membraan.

Dit was de eerste grafeengebaseerde octrooiaanvraag voor Hyundai en Kia.

Bron: GrapheneTracker.com

Gepubliceerd door grafeen.be

De website 'Grafeen.be' werd opgericht eind 2010 met als doel correcte informatie over het materiaal ‘grafeen’ weer te geven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verslagen, onderzoeken en artikels die te vinden zijn op het internet en/ of worden opgestuurd door mailcontacten. Grafeen.be is een onafhankelijk project.